Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
t451zon
1
7
2
23
3
25
4
47
5
74
1
655
2
419
3
390
4
342
rating: 4
198994 punten
2. Rang 50
rang 50
Tobiaslotte
1
24
2
41
3
45
4
30
5
17
1
113
2
65
3
37
4
33
rating: 4574
158844 punten
3. Rang 39
rang 39
boefjes2
1
4
2
7
3
17
4
14
5
17
1
56
2
30
3
19
4
15
114390 punten
4. Rang 45
rang 45
houtje
2
3
3
1
4
3
5
1
1
129
2
65
3
53
4
60
rating: 14
103864 punten
5. Rang 40
rang 40
spatje
1
108
2
56
3
41
4
28
rating: 4
101424 punten
6. Rang 48
rang 48
Lotje77
1
14
2
18
3
8
4
5
5
3
1
2
2
52
3
74
4
76
rating: 3981
92396 punten
7. Rang 46
rang 46
Goliath
3
1
4
1
5
4
1
104
2
68
3
67
4
51
rating: 1787
91022 punten
8. Rang 40
rang 40
ikwinaltijd
1
12
2
5
3
10
4
7
5
6
2
31
3
27
4
39
rating: 2833
87863 punten
9. Rang 40
rang 40
jassen
1
9
2
7
3
3
4
4
5
1
2
39
3
55
4
51
rating: 2868
87843 punten
10. Rang 37
rang 37
klaverschoppen
1
5
2
7
3
8
4
5
5
7
1
1
2
29
3
39
4
40
rating: 2452
86822 punten
11. Rang 33
rang 33
voetballer
1
9
2
4
3
8
4
7
5
3
2
19
3
25
4
29
rating: 1451
85281 punten
12. Rang 33
rang 33
yoga
1
5
2
5
3
4
4
6
5
7
2
28
3
24
4
20
rating: 1679
85019 punten
13. Rang 49
rang 49
ROOSJE66
1
155
2
99
3
77
4
80
79660 punten
14. Rang 13
rang 13
Gekke Henkie
3
1
1
7
2
6
3
1
4
2
rating: 208
67453 punten
15. Rang 11
rang 11
juttes
1
11
2
2
3
1
67230 punten
16. Rang 39
rang 39
hamstertje
1
9
2
8
3
9
4
7
5
4
2
27
3
43
4
27
rating: 2587
60887 punten
17. Rang 38
rang 38
verbeek
1
8
2
8
3
8
4
12
5
4
2
21
3
33
4
42
rating: 2300
60440 punten
18. Rang 43
rang 43
anita33
1
14
2
9
3
7
4
6
5
10
1
1
2
36
3
57
4
41
rating: 3211
49646 punten
19. Rang 40
rang 40
peterpan
1
8
2
9
3
7
4
9
5
3
2
38
3
39
4
60
rating: 2680
48110 punten
20. Rang 31
rang 31
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
6
5
8
1
38
2
22
3
19
4
22
44595 punten
21. Rang 50
rang 50
MARGREET
1
13
2
41
3
55
4
80
5
79
42465 punten
22. Rang 21
rang 21
klaastim
1
3
2
10
3
7
4
4
5
3
28815 punten
23. Rang 19
rang 19
appeltaart
1
3
2
3
2
11
3
8
4
4
rating: 446
28291 punten
24. Rang 18
rang 18
gamover
2
2
3
2
4
5
5
1
2
7
3
6
4
10
rating: 537
28232 punten
25. Rang 15
rang 15
bakvis
1
3
2
1
3
1
4
1
5
2
2
3
4
4
rating: 408
27828 punten
26. Rang 12
rang 12
fritss
2
1
1
8
2
4
3
4
4
3
27370 punten
27. Rang 49
rang 49
langesjaak
1
11
2
17
3
9
4
8
5
15
1
2
2
56
3
74
4
77
rating: 4754
26629 punten
28. Rang 46
rang 46
vriendje
1
13
2
11
3
9
4
6
5
11
1
12
2
53
3
63
4
68
rating: 3131
24576 punten
29. Rang 46
rang 46
Liliane
1
16
2
9
3
9
4
4
5
6
2
41
3
62
4
66
rating: 4040
24435 punten
30. Rang 45
rang 45
spiderman
1
14
2
11
3
6
4
7
5
6
1
12
2
41
3
63
4
57
rating: 3222
24002 punten
31. Rang 45
rang 45
timmetje
1
12
2
10
3
11
4
8
5
7
1
9
2
51
3
64
4
51
rating: 2792
23812 punten
32. Rang 43
rang 43
alexander
1
16
2
13
3
6
4
4
5
12
1
2
2
41
3
40
4
46
rating: 2544
22734 punten
33. Rang 41
rang 41
smitty84
1
5
2
5
3
9
4
17
5
34
1
56
2
35
3
33
4
45
rating: 200
21980 punten
34. Rang 40
rang 40
chocolaatje
1
15
2
7
3
6
4
2
5
6
2
35
3
40
4
44
rating: 2353
21238 punten
35. Rang 39
rang 39
Weegschaal
1
11
2
6
3
9
4
6
5
7
1
1
2
25
3
44
4
29
rating: 2477
20912 punten
36. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
37. Rang 37
rang 37
rinusvd
1
13
2
5
3
6
4
4
5
6
2
29
3
29
4
29
rating: 1947
19972 punten
38. Rang 36
rang 36
SvenTheMan
1
10
2
8
3
5
4
2
5
6
2
21
3
33
4
39
rating: 2201
19876 punten
39. Rang 35
rang 35
Olga_love
1
9
2
4
3
6
4
5
5
4
2
19
3
42
4
37
rating: 1931
19376 punten
40. Rang 34
rang 34
bert20655
1
63
2
50
3
37
4
28
18990 punten
41. Rang 34
rang 34
tamarav
1
7
2
7
3
3
4
5
5
4
2
17
3
30
4
31
rating: 1891
18781 punten
42. Rang 33
rang 33
Soepeltjes
1
11
2
3
3
6
4
5
5
2
2
16
3
32
4
21
rating: 1483
18558 punten
43. Rang 31
rang 31
obiwan
1
6
2
3
3
3
4
4
5
6
2
16
3
20
4
23
rating: 1729
17784 punten
44. Rang 28
rang 28
keesvd
1
3
2
1
3
9
4
6
5
5
2
16
3
18
4
14
rating: 1064
16939 punten
45. Rang 27
rang 27
arie6
1
6
2
4
3
4
4
4
5
3
2
9
3
14
4
12
rating: 1168
16883 punten
46. Rang 26
rang 26
evafem
1
3
2
6
3
14
4
13
5
25
16620 punten
47. Rang 25
rang 25
Marty21
1
4
2
3
3
2
4
4
5
1
2
11
3
8
4
18
rating: 1089
16254 punten
48. Rang 24
rang 24
beatme
1
4
2
1
3
2
4
4
5
3
2
12
3
15
4
9
rating: 832
15927 punten
49. Rang 23
rang 23
Cassandra
1
3
2
3
3
2
4
6
5
2
2
9
3
10
4
12
rating: 805
15890 punten
50. Rang 21
rang 21
skywalker
1
2
2
3
3
3
2
6
3
15
4
6
rating: 675
15310 punten
51. Rang 20
rang 20
Jupiter
1
5
3
1
2
10
3
7
4
9
rating: 583
15133 punten
52. Rang 12
rang 12
janjansen
1
1
2
1
4
1
5
3
2
3
3
2
4
5
rating: 269
14119 punten
53. Rang 6
rang 6
Robbert82
2
2
3
2
4
2
rating: 160
13600 punten
54. Rang 3
rang 3
eddie80
5
1
rating: 83
13428 punten
55. Rang 50
rang 50
jetzen
1
87
2
164
3
215
4
271
5
271
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
63102 punten
56. Rang 48
rang 48
Josefien73
1
16
2
10
3
4
4
15
5
11
1
6
2
65
3
81
4
97
rating: 3492
12577 punten
57. Rang 47
rang 47
Samuel
1
17
2
10
3
13
4
10
5
14
1
4
2
52
3
74
4
66
rating: 3573
12033 punten
58. Rang 47
rang 47
RuitenVrouw
1
20
2
12
3
11
4
5
5
4
1
19
2
53
3
58
4
61
rating: 3049
11969 punten
59. Rang 46
rang 46
Aladdin
1
12
2
6
3
15
4
12
5
6
1
8
2
68
3
65
4
56
rating: 3556
11476 punten
60. Rang 46
rang 46
djlamore
1
11
2
12
3
8
4
12
5
8
1
19
2
52
3
60
4
74
rating: 3198
11313 punten
61. Rang 46
rang 46
Platipus
1
13
2
7
3
9
4
9
5
7
1
5
2
55
3
64
4
83
rating: 3761
11056 punten
62. Rang 46
rang 46
redu
1
13
2
13
3
10
4
9
5
3
1
4
2
55
3
71
4
66
rating: 3265
10985 punten
63. Rang 45
rang 45
ajax4ever
1
13
2
16
3
11
4
4
5
11
1
19
2
53
3
55
4
68
rating: 2316
10626 punten
64. Rang 45
rang 45
renske17
1
17
2
11
3
5
4
10
5
6
1
15
2
56
3
59
4
69
rating: 2397
10472 punten
65. Rang 45
rang 45
techno
1
11
2
13
3
9
4
14
5
12
1
18
2
55
3
64
4
60
rating: 2147
10397 punten
66. Rang 44
rang 44
geeeeert
1
6
2
11
3
13
4
14
5
5
1
7
2
54
3
55
4
66
rating: 3259
10279 punten
67. Rang 44
rang 44
pinda26
1
12
2
5
3
8
4
7
5
8
1
6
2
48
3
68
4
66
rating: 3683
10223 punten
68. Rang 44
rang 44
bulldog
1
14
2
8
3
10
4
13
5
4
1
15
2
46
3
65
4
86
rating: 2355
10215 punten
69. Rang 44
rang 44
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
9
1
98
2
73
3
67
4
69
10170 punten
70. Rang 44
rang 44
omewillem
1
15
2
9
3
11
4
10
5
11
1
10
2
57
3
61
4
79
rating: 2097
10122 punten
71. Rang 44
rang 44
pimpampet
1
13
2
11
3
10
4
8
5
1
1
12
2
61
3
67
4
87
rating: 2189
10099 punten
72. Rang 44
rang 44
paula66
1
9
2
12
3
9
4
7
5
7
1
11
2
43
3
61
4
74
rating: 3053
9993 punten
73. Rang 44
rang 44
juffertje
1
8
2
12
3
10
4
9
5
9
1
22
2
55
3
64
4
56
rating: 2263
9988 punten
74. Rang 44
rang 44
jantientje
1
9
2
16
3
11
4
4
5
4
1
7
2
40
3
51
4
53
rating: 3285
9895 punten
75. Rang 43
rang 43
pokeraar
1
11
2
10
3
5
4
8
5
10
1
3
2
54
3
57
4
53
rating: 3298
9823 punten
76. Rang 43
rang 43
appeltje
1
10
2
13
3
10
4
7
5
6
1
14
2
50
3
74
4
71
rating: 2094
9779 punten
77. Rang 43
rang 43
rotjoch
1
12
2
8
3
9
4
6
5
4
1
11
2
40
3
55
4
44
rating: 3422
9767 punten
78. Rang 43
rang 43
lekkerspelen
1
9
2
14
3
10
4
8
5
11
1
15
2
52
3
60
4
91
rating: 1873
9653 punten
79. Rang 43
rang 43
fredje
1
11
2
13
3
15
4
6
5
6
1
13
2
48
3
49
4
65
rating: 2071
9606 punten
80. Rang 43
rang 43
barkruk
1
11
2
13
3
6
4
6
5
5
1
7
2
41
3
57
4
66
rating: 2845
9525 punten
81. Rang 43
rang 43
zumba
1
14
2
6
3
7
4
2
5
5
1
17
2
57
3
72
4
72
rating: 2023
9508 punten
82. Rang 43
rang 43
arnhem
1
9
2
12
3
14
4
5
5
4
1
5
2
31
3
64
4
48
rating: 3176
9506 punten
83. Rang 43
rang 43
mrwiseguy
1
12
2
12
3
7
4
2
5
9
1
13
2
56
3
72
4
60
rating: 2124
9464 punten
84. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
85. Rang 43
rang 43
ladyinwhite
1
10
2
8
3
10
4
6
5
8
1
5
2
51
3
53
4
57
rating: 3041
9371 punten
86. Rang 42
rang 42
ahmed1983
1
12
2
7
3
9
4
4
5
7
1
11
2
61
3
59
4
68
rating: 2298
9243 punten
87. Rang 42
rang 42
stoerevent
1
11
2
9
3
6
4
7
5
5
1
7
2
42
3
51
4
69
rating: 2965
9065 punten
88. Rang 42
rang 42
schoppenvrouw
1
6
2
16
3
11
5
9
1
14
2
45
3
69
4
51
rating: 2158
9053 punten
89. Rang 42
rang 42
sanneke
1
13
2
7
3
8
4
10
5
6
1
13
2
46
3
55
4
68
rating: 2243
9048 punten
90. Rang 42
rang 42
superboertje
1
16
2
9
3
4
4
6
5
3
1
14
2
49
3
45
4
68
rating: 1887
8872 punten
91. Rang 41
rang 41
Stijn
1
9
2
12
3
3
4
11
5
5
1
6
2
37
3
61
4
44
rating: 2802
8732 punten
92. Rang 41
rang 41
winnaar
1
10
2
9
3
8
4
4
5
12
1
9
2
35
3
47
4
57
rating: 2739
8684 punten
93. Rang 41
rang 41
Ronvdb
1
8
2
10
3
2
4
5
5
6
1
18
2
52
3
66
4
70
rating: 2104
8664 punten
94. Rang 41
rang 41
Yvar
1
9
2
9
3
6
4
5
5
7
1
5
2
44
3
61
4
52
rating: 2713
8658 punten
95. Rang 41
rang 41
Petra vd w
1
9
2
5
3
10
4
4
5
5
1
8
2
37
3
59
4
54
rating: 3112
8632 punten
96. Rang 41
rang 41
kikkertje
1
7
2
14
3
5
4
9
5
7
1
11
2
35
3
44
4
43
rating: 2606
8471 punten
97. Rang 40
rang 40
heervrouwboer
1
7
2
10
3
8
4
7
5
5
1
5
2
46
3
42
4
47
rating: 2731
8281 punten
98. Rang 40
rang 40
ikdaagjeuit
1
9
2
5
3
9
4
8
5
13
1
6
2
36
3
48
4
50
rating: 2476
8006 punten
99. Rang 40
rang 40
hartenjagertje
1
17
2
10
3
5
4
4
5
5
1
4
2
28
3
38
4
50
rating: 2085
7905 punten
100. Rang 40
rang 40
Brenda
1
9
2
9
3
9
4
5
5
6
1
8
2
37
3
43
4
43
rating: 2366
7886 punten
Dagscores vandaag
1 46 Rang 50 MARGREET
2 22 Rang 35 Olga_love
Dagscores gisteren
1 63 Rang 36 oscar
2 59 Rang 34 luckyluke
3 54 Rang 35 Hemeltje
4 48 Rang 39 elsalvador
5 46 Rang 26 evafem
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#677)
1. 57 Rang 49 ROOSJE66
2. 34 Rang 39 boefjes2
3. x Rang 12 fritss
Vorig toernooi (#676)
1 38 Rang 11 juttes
2 28 Rang 40 spatje
3 25 Rang 38 verzakertje
4 17 Rang 44 schil
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2019