Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 144
Rang 144
aaronzon
1 2 3 4
66 57 49 35
2 3 4 5
4 2 1 8
17.109 punten
2. Rang 140
Rang 140
houtje
1 2 3 4
74 48 42 37
1 3 4 5
1 1 1 2
16.298 punten
3. Rang 139
Rang 139
juttes
1 2 3 4
74 56 44 29
geen medailles
16.159 punten
4. Rang 136
Rang 136
t451zon
1 2 3 4
52 50 34 48
2 3 4 5
1 2 3 2
15.583 punten
5. Rang 123
Rang 123
boefjes2
1 2 3 4
31 23 14 18
1 2 3 4 5
1 1 4 3 6
13.332 punten
6. Rang 117
Rang 117
smitty84
1 2 3 4
54 37 44 28
3 5
2 1
12.275 punten
7. Rang 115
Rang 115
Goliath
1 2 3 4
21 25 15 12
3 4 5
1 1 1
11.988 punten
8. Rang 108
Rang 108
spatje
1 2 3 4
13 11 6 11
geen medailles
10.816 punten
9. Rang 105
Rang 105
jempie
1 2 3 4
9 11 1 8
geen medailles
10.489 punten
10. Rang 104
Rang 104
ROOSJE66
1 2 3 4
6 6 11 2
geen medailles
10.326 punten
11. Rang 104
Rang 104
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
1 1 4 3
10.227 punten
12. Rang 103
Rang 103
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.177 punten
13. Rang 103
Rang 103
Tobiaslotte
1 2 3
1 1 1
3
1
10.117 punten
14. Rang 103
Rang 103
hamstertje
1 2 3 4
1 2 2 3
2 3 5
1 2 2
10.086 punten
15. Rang 102
Rang 102
peterpan
1 2 3 4
2 2 2 1
2 3 4
1 1 1
10.041 punten
16. Rang 102
Rang 102
klaverschoppen
3 4
1 2
1 2 4
1 1 1
9.921 punten
17. Rang 102
Rang 102
yoga
2 3
1 2
3
3
9.901 punten
18. Rang 101
Rang 101
fritss
1 2 3 4
30 15 16 9
geen medailles
9.881 punten
19. Rang 101
Rang 101
anita33
1 2 3 4
1 2 1 1
4 5
2 1
9.871 punten
20. Rang 101
Rang 101
verbeek
1 2
2 1
4 5
2 1
9.861 punten
21. Rang 101
Rang 101
ikwinaltijd
1
3
4
2
9.856 punten
22. Rang 101
Rang 101
voetballer
3 4
2 2
2 4
1 1
9.816 punten
23. Rang 101
Rang 101
jassen
1 2 4
1 1 5
4
1
9.786 punten
24. Rang 101
Rang 101
Lotje77
1
1
2
1
9.756 punten
25. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
26. Rang 95
Rang 95
peterdiepstrate
1 2 3 4
17 20 13 15
2 3 4 5
1 2 1 3
8.934 punten
27. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
28. Rang 89
Rang 89
bert20655
1 2 3 4
21 21 15 22
geen medailles
8.063 punten
29. Rang 85
Rang 85
bakvis
1 2 3 4
1 2 2 2
1 2 3 4
1 1 1 1
7.635 punten
30. Rang 84
Rang 84
appeltaart
2 3 4
1 2 2
2
1
7.419 punten
31. Rang 84
Rang 84
gamover
1 2 3 4
1 3 2 1
geen medailles
7.409 punten
32. Rang 80
Rang 80
langesjaak
2 4
1 1
2
1
6.978 punten
33. Rang 77
Rang 77
vriendje
1 2 3 4
1 3 1 2
3 5
1 1
6.548 punten
34. Rang 77
Rang 77
spiderman
1 2 3
2 1 1
3 4
2 1
6.546 punten
35. Rang 76
Rang 76
Liliane
2 3
1 3
1 5
1 1
6.467 punten
36. Rang 75
Rang 75
timmetje
1 2 3 4
1 2 1 3
geen medailles
6.271 punten
37. Rang 73
Rang 73
alexander
3
1
1 4 5
1 1 1
6.065 punten
38. Rang 73
Rang 73
jansan
geen bekers
geen medailles
6.040 punten
39. Rang 71
Rang 71
jippo
1 2 3 4
6 7 3 9
geen medailles
5.809 punten
40. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
41. Rang 69
Rang 69
chocolaatje
2 3 4
2 1 4
geen medailles
5.553 punten
42. Rang 68
Rang 68
Weegschaal
4
1
3
1
5.458 punten
43. Rang 67
Rang 67
Olga_love
3 4
1 1
1 2 5
1 1 1
5.355 punten
44. Rang 67
Rang 67
rinusvd
2 3 4
1 1 1
geen medailles
5.328 punten
45. Rang 66
Rang 66
tamarav
2 3 4
1 1 1
1 2
1 2
5.239 punten
46. Rang 66
Rang 66
SvenTheMan
1 2 3 4
1 1 1 2
geen medailles
5.235 punten
47. Rang 64
Rang 64
Soepeltjes
1 2
2 3
2
1
5.043 punten
48. Rang 63
Rang 63
evafem
geen bekers
geen medailles
4.892 punten
49. Rang 62
Rang 62
obiwan
1 3 4
2 1 2
geen medailles
4.767 punten
50. Rang 60
Rang 60
arie6
1 2 4
3 1 1
2
1
4.612 punten
51. Rang 59
Rang 59
keesvd
2 4
2 3
5
1
4.519 punten
52. Rang 58
Rang 58
Marty21
2 3 4
1 1 1
4
2
4.401 punten
53. Rang 57
Rang 57
Cassandra
2 3 4
2 2 1
4
1
4.285 punten
54. Rang 57
Rang 57
beatme
3
3
geen medailles
4.267 punten
55. Rang 56
Rang 56
skywalker
2 3 4
1 4 2
1
1
4.221 punten
56. Rang 56
Rang 56
Jupiter
1 3 4
1 1 1
1 2 4
1 1 1
4.210 punten
57. Rang 53
Rang 53
eddie80
1 2 3 4
1 3 1 3
2
1
3.834 punten
58. Rang 52
Rang 52
janjansen
1
1
geen medailles
3.754 punten
59. Rang 51
Rang 51
Robbert82
1 2 4
1 1 1
5
2
3.637 punten
60. Rang 50
Rang 50
Josefien73
2 3 4
2 2 2
2 4 5
1 1 1
3.564 punten
61. Rang 49
Rang 49
schil
geen bekers
2 4 5
1 3 2
3.452 punten
62. Rang 48
Rang 48
djlamore
1 2 3 4
1 3 1 2
1 2
1 1
3.352 punten
63. Rang 47
Rang 47
RuitenVrouw
2 3 4
1 2 2
geen medailles
3.254 punten
64. Rang 46
Rang 46
Aladdin
1 4
2 1
3
1
3.217 punten
65. Rang 46
Rang 46
Samuel
1
2
geen medailles
3.208 punten
66. Rang 45
Rang 45
redu
3
2
2 4 5
1 2 1
3.139 punten
67. Rang 45
Rang 45
omewillem
2 4
3 1
2 3
2 2
3.126 punten
68. Rang 45
Rang 45
Platipus
2 3 4
2 1 2
3 5
1 2
3.124 punten
69. Rang 44
Rang 44
ajax4ever
1 3 4
1 1 2
1
1
3.056 punten
70. Rang 44
Rang 44
juffertje
1 2 3 4
2 3 1 1
2 5
1 1
2.995 punten
71. Rang 43
Rang 43
arnhem
1 3 4
1 2 3
1 2 5
1 2 1
2.958 punten
72. Rang 43
Rang 43
pinda26
2 3
3 1
3 4
1 1
2.929 punten
73. Rang 43
Rang 43
geeeeert
2 3 4
2 1 1
1
1
2.919 punten
74. Rang 43
Rang 43
Petra vd w
1 2 3 4
1 2 4 2
1 2 5
2 1 1
2.905 punten
75. Rang 43
Rang 43
renske17
2 4
1 2
2
1
2.904 punten
76. Rang 43
Rang 43
lekkerspelen
1 2 3
2 1 3
4
2
2.903 punten
77. Rang 42
Rang 42
pimpampet
2 3
2 2
3
1
2.872 punten
78. Rang 42
Rang 42
bulldog
1 2
1 2
geen medailles
2.816 punten
79. Rang 42
Rang 42
sanneke
4
3
1 2 3
1 2 1
2.796 punten
80. Rang 41
Rang 41
paula66
4
1
3 4
1 1
2.788 punten
81. Rang 41
Rang 41
rotjoch
2 3
1 1
1 5
1 1
2.774 punten
82. Rang 41
Rang 41
fredje
1 2 4
1 1 1
2
1
2.744 punten
83. Rang 41
Rang 41
techno
1 2
1 1
geen medailles
2.742 punten
84. Rang 41
Rang 41
stoerevent
1 3
1 1
1
2
2.735 punten
85. Rang 41
Rang 41
ladyinwhite
1
1
1 3
1 1
2.730 punten
86. Rang 41
Rang 41
mrwiseguy
2 4
4 1
4
1
2.728 punten
87. Rang 41
Rang 41
zumba
3 4
2 1
2 3
1 1
2.719 punten
87. Rang 41
Rang 41
barkruk
1 3 4
1 2 1
3
1
2.719 punten
89. Rang 41
Rang 41
jantientje
4
3
1
1
2.717 punten
90. Rang 40
Rang 40
ahmed1983
1 2 4
1 2 2
2 5
1 1
2.668 punten
91. Rang 40
Rang 40
superboertje
3 4
1 1
1 2 3
1 1 1
2.658 punten
92. Rang 39
Rang 39
Stijn
2 3 4
1 1 4
1 2
1 1
2.611 punten
93. Rang 39
Rang 39
pokeraar
4
1
4
1
2.599 punten
94. Rang 39
Rang 39
appeltje
geen bekers
geen medailles
2.539 punten
95. Rang 38
Rang 38
waterman
1 2 3 4
1 2 1 1
1 2 5
1 1 2
2.506 punten
96. Rang 38
Rang 38
schoppenvrouw
2 3
1 1
5
1
2.494 punten
96. Rang 38
Rang 38
heervrouwboer
2 3 4
2 1 1
1
1
2.494 punten
98. Rang 38
Rang 38
Ronvdb
2 4
2 1
1 5
1 2
2.491 punten
99. Rang 38
Rang 38
kikkertje
3 4
1 2
4 5
2 1
2.467 punten
100. Rang 38
Rang 38
winnaar
3 4
1 2
4 5
1 1
2.455 punten
Dagscores vandaag
1 71 Rang 38 waterman
2 70 Rang 35 repelsteeltje
3 67 Rang 5 Jos76
4 65 Rang 5 DeborahVogels
5 62 Rang 7 Jordy66
6. 61 Rang 41 barkruk
7. 58 Rang 6 Nicky59
8. 46 Rang 17 Jimm86
9. 40 Rang 75 timmetje
10. 36 Rang 103 Tobiaslotte
Dagscores gisteren
1 65 Rang 41 stoerevent
2 64 Rang 53 eddie80
3 63 Rang 34 goeie maat
4 62 Rang 35 JohanK
4 62 Rang 34 oscar
5 59 Rang 4 DavidBakker
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#593)
1. 17 Rang 140 houtje
1. 17 Rang 33 Ferry
2. 5 Rang 144 aaronzon
4. [..] Rang 136 t451zon
4. [..] Rang 139 juttes
Vorig toernooi (#592)
1 40 Rang 139 juttes
2 33 Rang 5 Jasmijn74
2 33 Rang 103 Tobiaslotte
3 31 Rang 1 DylanLaarhoven98
4 30 Rang 136 t451zon
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2020