Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 166
Rang 166
aaronzon
1 2 3 4
101 101 87 84
2 3 4 5
4 2 1 8
21.498 punten
2. Rang 163
Rang 163
houtje
1 2 3 4
120 84 83 68
1 3 4 5
1 1 2 2
20.897 punten
3. Rang 163
Rang 163
juttes
1 2 3 4
118 98 88 65
geen medailles
20.859 punten
4. Rang 155
Rang 155
t451zon
1 2 3 4
77 80 76 74
2 3 4 5
1 2 5 4
19.226 punten
5. Rang 134
Rang 134
boefjes2
1 2 3 4
48 41 30 27
1 2 3 4 5
1 1 4 3 8
15.239 punten
6. Rang 129
Rang 129
Goliath
1 2 3 4
46 46 35 21
3 4 5
1 1 1
14.361 punten
7. Rang 128
Rang 128
Tobiaslotte
1 2 3 4
37 25 14 13
2 3 4 5
1 4 7 7
14.246 punten
8. Rang 126
Rang 126
smitty84
1 2 3 4
63 53 63 47
3 5
2 1
13.817 punten
9. Rang 115
Rang 115
spatje
1 2 3 4
22 23 17 20
geen medailles
11.936 punten
10. Rang 112
Rang 112
fritss
1 2 3 4
51 25 30 16
geen medailles
11.584 punten
11. Rang 108
Rang 108
jempie
1 2 3 4
13 15 3 14
geen medailles
10.909 punten
12. Rang 105
Rang 105
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.456 punten
13. Rang 104
Rang 104
verbeek
1 2 4
3 2 2
1 2 4 5
1 2 2 3
10.336 punten
14. Rang 104
Rang 104
peterpan
1 2 3 4
2 2 2 3
1 2 3 4 5
1 2 1 1 1
10.311 punten
15. Rang 104
Rang 104
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
1 1 4 3
10.293 punten
16. Rang 103
Rang 103
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.195 punten
17. Rang 103
Rang 103
yoga
2 3
1 2
1 2 3 5
1 1 3 1
10.151 punten
17. Rang 103
Rang 103
hamstertje
1 2 3 4
1 2 3 5
2 3 5
1 2 3
10.151 punten
19. Rang 103
Rang 103
klaverschoppen
1 3 4
1 3 3
1 2 4
1 1 3
10.121 punten
20. Rang 102
Rang 102
voetballer
3 4
2 2
2 4 5
3 1 1
10.041 punten
21. Rang 102
Rang 102
anita33
1 2 3 4
2 3 1 1
3 4 5
1 2 1
10.026 punten
22. Rang 102
Rang 102
ikwinaltijd
1 2 3
3 1 1
4 5
3 1
9.981 punten
23. Rang 102
Rang 102
Lotje77
1 4
1 2
2 3
1 2
9.926 punten
24. Rang 101
Rang 101
peterdiepstrate
1 2 3 4
25 27 22 24
2 3 4 5
1 2 1 3
9.844 punten
25. Rang 101
Rang 101
jassen
1 2 4
1 1 5
4
2
9.836 punten
26. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
27. Rang 97
Rang 97
bert20655
1 2 3 4
36 29 21 33
geen medailles
9.283 punten
28. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
29. Rang 86
Rang 86
bakvis
1 2 3 4
2 2 2 2
1 2 3 4
1 1 1 1
7.685 punten
30. Rang 86
Rang 86
appeltaart
1 2 3 4
1 1 4 4
1 2
1 1
7.654 punten
31. Rang 85
Rang 85
gamover
1 2 3 4
2 4 2 3
5
1
7.534 punten
32. Rang 81
Rang 81
langesjaak
2 4
1 2
2
2
7.088 punten
33. Rang 79
Rang 79
jansan
1 2 3 4
8 4 9 12
geen medailles
6.860 punten
34. Rang 79
Rang 79
spiderman
1 2 3
4 1 1
3 4
3 2
6.771 punten
35. Rang 78
Rang 78
vriendje
1 2 3 4
1 3 2 2
2 3 5
1 2 1
6.743 punten
36. Rang 78
Rang 78
timmetje
1 2 3 4
1 4 3 3
1 2 3
1 1 1
6.671 punten
37. Rang 77
Rang 77
jippo
1 2 3 4
12 18 8 13
geen medailles
6.579 punten
38. Rang 76
Rang 76
Liliane
2 3
1 4
1 5
1 1
6.487 punten
39. Rang 74
Rang 74
alexander
3 4
2 1
1 3 4 5
1 1 1 1
6.170 punten
40. Rang 72
Rang 72
Olga_love
1 2 3 4
2 3 1 2
1 2 5
2 3 2
5.905 punten
41. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
42. Rang 69
Rang 69
Weegschaal
2 4
2 4
2 3
1 1
5.648 punten
43. Rang 69
Rang 69
chocolaatje
2 3 4
3 1 4
5
1
5.608 punten
44. Rang 68
Rang 68
rinusvd
2 3 4
1 2 1
2 3
1 1
5.523 punten
45. Rang 67
Rang 67
SvenTheMan
1 2 3 4
1 1 3 2
2 5
1 1
5.400 punten
46. Rang 67
Rang 67
tamarav
1 2 3 4
1 2 2 1
1 2
1 2
5.339 punten
47. Rang 65
Rang 65
Soepeltjes
1 2 3
2 3 1
2 5
2 1
5.188 punten
48. Rang 64
Rang 64
evafem
1 2 3 4
1 1 2 4
geen medailles
5.070 punten
49. Rang 63
Rang 63
obiwan
1 2 3 4
2 1 1 3
1
1
4.932 punten
50. Rang 61
Rang 61
beatme
3 4
4 1
1 3 4
2 2 1
4.747 punten
51. Rang 61
Rang 61
arie6
1 2 4
3 2 2
2 4
1 1
4.702 punten
52. Rang 61
Rang 61
Jupiter
1 2 3 4
1 3 2 1
1 2 4
3 2 1
4.670 punten
53. Rang 60
Rang 60
keesvd
2 4
2 4
3 5
1 2
4.629 punten
54. Rang 59
Rang 59
skywalker
2 3 4
2 5 3
1 3
2 1
4.481 punten
55. Rang 59
Rang 59
Marty21
2 3 4
2 1 1
4 5
2 1
4.456 punten
56. Rang 58
Rang 58
Cassandra
2 3 4
4 3 1
4
1
4.365 punten
57. Rang 54
Rang 54
janjansen
1 2 4
3 2 2
geen medailles
3.934 punten
58. Rang 53
Rang 53
eddie80
1 2 3 4
1 4 1 3
2
1
3.864 punten
59. Rang 52
Rang 52
Robbert82
1 2 4
1 1 3
3 5
1 2
3.732 punten
60. Rang 51
Rang 51
Josefien73
2 3 4
2 5 3
2 4 5
1 2 1
3.684 punten
61. Rang 50
Rang 50
schil
geen bekers
2 4 5
1 3 2
3.557 punten
62. Rang 49
Rang 49
djlamore
1 2 3 4
1 3 1 2
1 2
1 2
3.452 punten
63. Rang 48
Rang 48
ajax4ever
1 3 4
1 2 2
1 3 5
3 1 1
3.426 punten
64. Rang 48
Rang 48
RuitenVrouw
2 3 4
1 2 2
3 4
1 1
3.379 punten
65. Rang 48
Rang 48
arnhem
1 2 3 4
1 1 2 4
1 2 5
3 3 1
3.348 punten
66. Rang 48
Rang 48
Aladdin
1 3 4
2 1 2
2 3
1 1
3.347 punten
67. Rang 47
Rang 47
renske17
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 5
1 2 1
3.314 punten
68. Rang 47
Rang 47
Samuel
1 2 4
3 1 1
geen medailles
3.298 punten
69. Rang 47
Rang 47
Platipus
1 2 3 4
1 2 1 4
2 3 5
1 1 2
3.294 punten
70. Rang 46
Rang 46
pinda26
1 2 3 4
1 5 2 2
2 3 4 5
1 1 1 1
3.204 punten
71. Rang 46
Rang 46
redu
3
4
2 4 5
1 2 1
3.179 punten
72. Rang 46
Rang 46
Petra vd w
1 2 3 4
2 4 5 2
1 2 5
2 2 2
3.160 punten
73. Rang 45
Rang 45
juffertje
1 2 3 4
3 3 3 2
2 4 5
1 1 1
3.145 punten
74. Rang 45
Rang 45
omewillem
2 4
3 1
2 3
2 2
3.126 punten
75. Rang 45
Rang 45
mrwiseguy
2 3 4
6 2 1
1 4 5
2 1 1
3.103 punten
76. Rang 45
Rang 45
Berkheij
1 2 3 4
29 28 22 28
geen medailles
3.070 punten
77. Rang 45
Rang 45
lekkerspelen
1 2 3 4
3 1 3 1
2 4
1 2
3.063 punten
78. Rang 44
Rang 44
fredje
1 2 3 4
3 1 1 3
2 3
2 1
3.059 punten
79. Rang 44
Rang 44
pimpampet
2 3 4
2 3 1
2 3 4
1 1 1
3.052 punten
80. Rang 44
Rang 44
sanneke
1 2 4
1 2 4
1 2 3
2 2 1
3.041 punten
81. Rang 44
Rang 44
barkruk
1 2 3 4
2 1 3 3
1 3
1 2
3.039 punten
82. Rang 44
Rang 44
zumba
1 3 4
1 4 1
2 3
3 1
3.009 punten
83. Rang 44
Rang 44
stoerevent
1 2 3 4
3 1 1 1
1 2
2 1
2.975 punten
84. Rang 43
Rang 43
geeeeert
2 3 4
3 1 1
1
1
2.949 punten
85. Rang 43
Rang 43
paula66
1 2 3 4
1 2 1 1
3 4 5
1 1 1
2.943 punten
86. Rang 43
Rang 43
rotjoch
1 2 3 4
2 2 2 1
1 5
1 1
2.934 punten
87. Rang 43
Rang 43
bulldog
1 2 4
2 2 1
5
2
2.926 punten
88. Rang 43
Rang 43
techno
1 2 4
2 1 1
3 5
1 1
2.902 punten
89. Rang 42
Rang 42
jantientje
1 4
1 4
1 2
1 1
2.877 punten
90. Rang 42
Rang 42
waterman
1 2 3 4
2 2 3 1
1 2 5
3 1 3
2.871 punten
91. Rang 42
Rang 42
ahmed1983
1 2 3 4
1 2 2 3
1 2 5
1 1 1
2.843 punten
92. Rang 42
Rang 42
schoppenvrouw
1 2 3 4
1 1 2 3
2 3 4 5
1 1 1 1
2.819 punten
93. Rang 42
Rang 42
heervrouwboer
2 3 4
5 1 1
1 2
2 1
2.809 punten
94. Rang 41
Rang 41
Stijn
2 3 4
1 2 4
1 2 5
2 1 1
2.781 punten
95. Rang 41
Rang 41
ladyinwhite
1
1
1 3 5
1 1 1
2.755 punten
96. Rang 41
Rang 41
piepie
2 3 4
1 1 2
1 3 5
4 1 1
2.754 punten
97. Rang 41
Rang 41
ikdaagjeuit
1 2 3 4
2 2 1 4
2 4 5
3 1 1
2.700 punten
98. Rang 40
Rang 40
steefje
2 3 4
4 1 2
1 2 3 4
2 3 1 2
2.698 punten
99. Rang 40
Rang 40
pokeraar
3 4
3 2
4
1
2.669 punten
100. Rang 40
Rang 40
Ronvdb
2 3 4
2 1 1
1 3 5
1 2 2
2.661 punten
Dagscores vandaag
1 71 Rang 12 florisVerheul
2 69 Rang 16 Stefje
3 62 Rang 20 Marlonn
4 60 Rang 13 JulieBaan80
5 57 Rang 33 groningen
5 57 Rang 42 waterman
6. 46 Rang 11 Eline62
6. 46 Rang 31 luussss
7. 45 Rang 5 LarsKooten
8. 43 Rang 29 lianne75
9. 34 Rang 8 Ilse97
10. 32 Rang 74 alexander
Dagscores gisteren
1 59 Rang 37 chantal1983
2 58 Rang 36 superman
3 52 Rang 42 schoppenvrouw
3 52 Rang 128 Tobiaslotte
4 40 Rang 8 DaphneVerburg
5 38 Rang 85 gamover
5 38 Rang 104 verbeek
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1026)
1. 6 Rang 126 smitty84
2. 5 Rang 24 trapper52
Vorig toernooi (#1025)
1 15 Rang 163 houtje
2 11 Rang 6 DennisBraam
2 11 Rang 42 heervrouwboer
3 10 Rang 126 smitty84
3 10 Rang 36 Joost67
4 9 Rang 41 ikdaagjeuit
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2021